Tavoitteena on rakentaa "luistonesto", joskin hyvin yksinkertainen sellainen. Projektina on auto, jossa on hydraulisesti ohjattu lukittuva tasauspyörästö. Tilanteessa, jossa takapyörät pyörivät lujempaa kuin etupyörät, ajetaan painetta tasauspyörästölle joka lukittaa takapyörät. Painetta tuottaa sähköinen pumppu, jota ohjataan tarvittaessa painetta. Vaihtoehtoisesti se kävisi koko ajan ja venttiilillä ohjattaisiin painetta tasauspyörästölle. Jälkimmäinen vaihtoehto on huonompi, koska pumpun tuottamalle paineelle ei ole muuta käyttöä.
Tasauspyörästössä on ABS-anturi, kuten myös etupyörissä. ABS-jarrujärjestelmää ei ole autossa, joten sen toiminta ei siten vaarannu. Tasauspyörästö lukittaa ilman painetta 25% ja paineella 75%. Alkuperäisenä painetta ohjaa pulssimoduloitu venttiili. En tiedä onko alkuperäinen ohjaus lineaarinen 25-75, vai vaiheittain esim 25-45-60-75. Tässä vaiheessa ohjaus olisi vain on-off, 25-75
Ongelmia aiheuttaa toteutus. Millaisella piirillä saan verrattua etu ja takapyörien pyörimisnopeuden eroa? Onko mahdollista verrata kahta signaalia (etupyörät) yhteen signaaliin? Vai joudunko ottamaan vaan toisen etupyöristä?
Tarve on siis kahdelle/kolmelle sisääntulolle ja yhdelle ulostulolle. VR-signaali pitänee muuttaa kantiksi. Mikropiiri laskisi signaalien prosentuaalista eroa ja asetetun arvon ylityttyä ulostulo=1
Tiedote ylläpidolta:
Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.
Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.
Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.
Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.
Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.
-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com
Traction control
Valvoja: Moderaattorit
9 viestiä
• Sivu 1/1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Periaatetasolla tuon koodin kai pitäisi toimia, tosin kai tuon ehtolauseen pitäisi olla vähän eri tavalla.
Eli if(duration1 * 0.85 >= duration2) Tämä siitä syystä kun tuo takarenkaiden pyörimisnopeus kasvaa, niin sen pulssin pituus pienenee. Lisäksi tuollaisenaan tuo lähtee oskilloimaan suht rajusti tuossa kytkentäpisteen tuntumassa, joku hystereesi siihen pitää tehdä. |
|
Tämä taitaa kyllä olla enempi digitaalielektroniikkaa mutta itse tekisin jotenkin niin että toisen puolen pulssianturi kasvattaa laskurin x arvoa joka pulssilla ja toisen puolen vähentää laskurin arvoa joka pulssilla. Tällä järjestelyllä laskurin arvo ei muutu mikäli luistoa ei tapahdu. Laskurin etumerkistä ja muutosnopeudesta ajan suhteen voidaan sitten päätellä luiston suunta ja suuruus. Tuosta ei ole sitten pitkä matka ohjata venttiiliä tai muuta toimilaitetta joko on-off tai jotenkin verrannollisesti luiston määrään.
Tämä lienee yksinkertaisempaa kuin mitata erikseen kummankin puolen nopeutta. t. Janne |
|
9 viestiä
• Sivu 1/1
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa