Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Shakkilauta tietokoneella

Täällä voit esitellä omat luomuksesi

Valvoja: Moderaattorit


Jäsen
Jäsen
Viestit: 88
Liittynyt: La Marras 01, 2008 15:37
ViestiLähetetty: Ti Loka 26, 2010 21:16
Terve, oon tässä jonkin aikaa tietokonetta vastaan pelattavaa shakkilautaa suunnitellut. Ajattelin, että teen puulaudan, johon kiinnitän reed releet joka ruudun kohdalle ja nappuloiden pohjaan magneetit. Tämän pidemmälle en elektroniikassa ole päässyt. Olen kyllä miettinyt, pitäiskö aivoina käyttää tietokonetta, vai laittaa oma prossu sisälle. Tottakai jälkimmäinen kiehtoo... Nykyään shakkisoftat ovat ihan hyvän kokoisia (1,5GB), mutta suurin osahan menee grafiikkaan, eli ite pelin algoritmit ovat ''suhteellisen'' simppelit. Samaan syssyyn vois sit lisätä shakki kellon ja kosketusnäytöt... No onkos ehdotuksia, löytyykö jostain suoraan shakkiaivot lautaan kiinnitettäviksi?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 419
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 20:17
ViestiLähetetty: Ti Loka 26, 2010 22:06
Tuota reed-releet lautaan ja magneetit nappuloihin on käytetty ihan kaupallisissakin shakkikoneissa, joten ei liene huono konstruktio ollenkaan nappuloiden sijainnin tunnistamiseen. Toinen kysymys on sitten, miten koneen siirto pitäisi viestiä ihmiselle. Pelkkä näyttö tietysti riittää, mutta on vähän tylsä. Joskus on näkynyt ledejä joka ruudussa, joilla kone pystyy ilmaisemaan siirtonsa. Jos mekaniikka kiinnostaa, niin sitten on tällainenkin vaihtoehto.

Vaikka ei robottiakaan rakentaisi, niin tuossa samaisessa artikkelissa on hiukan kuvausta laitteistosta: ihan AVR:llä näkyy tehdyn. Toki laitevaatimukset riippuu siitä, miten hyvätasoista shakkia haluaa koneen pelaavan.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 88
Liittynyt: La Marras 01, 2008 15:37
ViestiLähetetty: Ti Loka 26, 2010 22:23
Ihan hauskaltahan tuo robotti näytti. Mutta siis tosiaan hauskalta ja mielenkiintoiselta rakentaa, mutta en usko että pitkän päälle jaksaa ihmetellä noita hitaita siirtoja... Ja tosiaan ideana kehittää niitä taitoja, eli toisin sanoen logiikan tulisi olla sieltä laadukkaammasta päästä. Tosiaan joka ruudun kulmaan pieni ledi, sekä myös vaikka näytölle siirrot, niin olis aika jees. Samaten, jos tallentais koko pelin siirrot, ja ne vois sit vaikka analysoida tietokoneella, niin sit ois ihan jees. Toinen mahollisuus ois sit ihan tajuton määrä solenoideja laudan alle, niin ja magneettiset nappulat liikkuis niiden avulla. Ratsu kun hyppää soltun yli, niin sotilas vaikka aluks väistää... No vitsi vitsinä... :D
Avatar
Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 336
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 22:09
ViestiLähetetty: Ke Loka 27, 2010 7:47
1) Oletteko löytäneet jostakin hyviä avoimen lähdekoodin shakkiohjelmia, joita voisi itse modata?

2) Minulle tuli mieleen sellainen lauta, jossa joka ruudussa olisi vaikka 3.5mm stereopistoke ja jokaisessa nappulassa olisi pohjassa vastinpari. Näissä kulkisi jokin sopiva "kenttäväylä" (i2c, 1-wire,...), joka nappulan sisällä olevasta piiristä tarkistaisi mikä nappula on kyseessä. Tietysti tuo plugi/jakki liitin on vähän karkea, mutta edullinen tehdä... Ja eipä heiluisi nappulat laudalla.

Tsemppiä hankkeelle!

Jäsen
Jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:44
ViestiLähetetty: Ke Loka 27, 2010 8:14
proffa kirjoitti:1) Oletteko löytäneet jostakin hyviä avoimen lähdekoodin shakkiohjelmia, joita voisi itse modata?

2) Minulle tuli mieleen sellainen lauta, jossa joka ruudussa olisi vaikka 3.5mm stereopistoke ja jokaisessa nappulassa olisi pohjassa vastinpari. Näissä kulkisi jokin sopiva "kenttäväylä" (i2c, 1-wire,...), joka nappulan sisällä olevasta piiristä tarkistaisi mikä nappula on kyseessä. Tietysti tuo plugi/jakki liitin on vähän karkea, mutta edullinen tehdä... Ja eipä heiluisi nappulat laudalla.

Tsemppiä hankkeelle!


1) PC:ssä toimiva Crafty: http://www.craftychess.com/
Lähdekoodit ( GCC ), avauskirjastot ym.
Todella hyvä.
Jotta pelaaminen ( = häviäminen ) ei kävisi pitkän päälle tylsäksi
ohjelma sisältää easy-moodin,jossa kone tekee satunnaisia mokia :)

Simppeli ( ~ 2200 riviä lähdekoodia ) TSCP: http://www.tckerrigan.com/Chess/TSCP
Toimii 64K:n Ram-muistissa , joten sen voisi ehkä portata mikrokontrollerille, jossa riittävästi rammia.

Vielä lisäys: kontrollerin pitää pystyä suorittamaan ohjelma Ram-muistissa, koska nämä ohjelmat käyttävät rekursiota parhaan siirron etsimiseen. Tämä sulkee pois yksinkertaisimmat kontrollerit.
Viimeksi muokannut jjw päivämäärä Ke Loka 27, 2010 11:14, muokattu yhteensä 1 kerran

Jäsen
Jäsen
Viestit: 88
Liittynyt: La Marras 01, 2008 15:37
ViestiLähetetty: Ke Loka 27, 2010 9:35
Tuo plugi homma kuulostaa ideana ihan hauskalta, mutta hyödyttömältä sekä turhauttavalta. Mieti, joka kerran kun siirrät niin pitää tähdätä keskelle, no tosin nappulat pysyis paikoillaan vaikka maanjäristyksessä. Yleensähän tehdään niin päin, että koska kone tietää nappuloiden alkusijainnit, niin aina kun siirretään niin tietokone on perillä mikä menee ja minne, ja näinollen tietoinen mikä nappula on missäkin.
Avatar
Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 336
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 22:09
ViestiLähetetty: Ke Loka 27, 2010 12:45
Se TSCP shakkisofta näytti järkeenkäyvältä ja koodi oli "pedagogisesti hyvä", siitä varmaan tuunaa omaan käyttöön sopivan jos kohtalaisesti koodaamisen perään ymmärtää.

Se plugihomma oli sellainen "hajatelma", ei sillä ehkä käytännössä niin hyötyä ole. Jos nappulasta id luetaan, pitäisi sen olla jotenkin kontaktiton lukuhommeli.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 12:08
ViestiLähetetty: To Loka 28, 2010 15:05
Varsinainen ultimateprojekti:
Joka nappulaan peni itsenäinen robotti. Langattomalla yhteydellä sitten käskyt joka siirtoon.
TRauma
Pers'aukiset eläkeläislehtorit ry.
Avatar
Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 336
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 22:09
ViestiLähetetty: To Loka 28, 2010 16:43
Shakille on varmaan koodattu rinnakkaisalgoritneja. Eli jokaiseen nappulaan oma prossu ja laskentaan hajautus...

Jäsen
Jäsen
Viestit: 147
Liittynyt: Su Elo 30, 2009 13:44
ViestiLähetetty: To Loka 28, 2010 17:38
proffa kirjoitti:Shakille on varmaan koodattu rinnakkaisalgoritneja. Eli jokaiseen nappulaan oma prossu ja laskentaan hajautus...


Edellämainitusta Craftystakin on olemassa SMP versio ( symmetric multiprocessing ), joka käyttää rinnakkaislaskentaa siten, että siirtojen analysointi jaetaan useammalle CPU:lle.

Paluu Omat projektit ja viritykset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron