Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

Hot wire-leikkuri

Keskustelua analogielektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Ma Loka 13, 2014 13:28
Moi

Toivottavasti on oikeassa paikassa postaus:

Pitäisi saada aikaan hehkulankaleikkuri styrofoamin ja vastaavan kevyen vaahtolevyn leikkaamiseen. Olen miettinyt tekeväni säädön leikkuriin SS-releellä. Voinko kytkeä 40A SSR:n esimerkiksi 22V 4A muuntajan ensiöjännitettä säätämään? Porukka on käyttänyt hehkulampuille tarkoitettuja dimmereitä säätääkseen 2A muuntajien jännitettä mutta ne kai joutuvat aika koville.

Jos SSR ei tule kestämään tai homma ei muuten toimisi, mikä olisi paras ratkaisu?

Kiitos!

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ma Loka 13, 2014 18:34
Minä värkkäsin 230/12V 105W halogeenimuuntajan tavallisen valodimmerin perään. Lankana mig-lankaa. Hyvin on toiminut ja kymmeniä metrejä 50mm styroxia olen sillä leikannut.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ma Loka 13, 2014 23:49
Kauan sitten lennokkiaikana leikeltiin pianolangalla ja ihan akkulaturilla. Ei tarvinnu hifistellä.

Guru
Guru
ViestiLähetetty: Ma Loka 20, 2014 9:56
Itse väsäsin kesällä kuumalankaleikkurin ja leikkasin 50 m 100 mm finfoamia 15 asteen kulmaan. Käytin 0,3mm vastuslankaa 50 cm jänne välillä lapramuuntajalla. muuntaja antaa noin 22 V ja sillä pääsi noin 1,5 amppeerin virtaan. Leikkaaminen oli aika hidasta ja jäin vähän kaipaamaan korkeampaa jännitettä (tai lyhyempää jänneväliä). Leikkuujälki oli todella hyvä. Sellaiseen kiinnitin huomiota, että (ulkona kun tein) sateen jälkeen vesipisarat teki merkittävää kiusaa. Isompi pisara jäähdytti lankaa, niin, että leikkuu juuttui siksi aikaa kun pisara oli haihtunut.

-Raimo

Paluu Analogiaelektroniikka