Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


keskuslukituksen moottori palautuu itsekseen?

Keskustelua analogielektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: To Kesä 14, 2007 20:31
Asensin oman keskuslukituksen ohjauksen autoon ja perskuleen moottori palautuu juuri sen verran, että ovi menee uudelleen lukkoon.
Tämän näkönen setup:
Kuva
Ensiksi K1 päättää moottorin toiminto suunnan(vetää tai päästää), sen jälkeen lyhyt odotus ja poweria peliin(eli K2 vetää). Sekunnin päästä K2 päästää, taas odotetaan pieni tovi ja sen jälkeen tarpeen mukaan K1 palautuu lepoasentoon. Ja joka kerta kun toi sekvenssi on ohi niin moottori vetää itseään pikkuisen takaisin! Miten ihmeessä sen voisi estää? Jääkö ton moottorin sisään negatiivinen varaus ja sitä kautta se palautuu?

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 22:29
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 19:02
Mitä ovat R1...R10?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 19:24
noi vastukset on varistoreita kooltaan: 14Vrms:ää ja 18VDC:nä. Mä en oikeestaan tienny mihin niitä kannattaa pistää, joten varmuutella pistin jokaiseen mahdolliseen kärkeen :D

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2007 11:51
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 19:47
Ne ovat jännite riippuvaisia vastuksia eli VDR:iä. Kun jännite ylittää niihin merkityn arvon ne alkavat johtaa. Niitä käytetään laitteissa suojaamaan jännitepiikeiltä.

Itse kokeilisin ottaa vdr:ät pois ja laittaa nopeat diodit kummastakin moottorin liittimestä näin:
Kuva
http://img233.imageshack.us/my.php?image=kuvaxe4.png
Tällöin ne toimivat niin sanoittuina free wheeling diodeina. Jos muuten ohjaat releitä transistorilla kannattaa transistorin suojaksi laittaa releen käämin rinnalle estosuuntaan joku nopea diodi. Se suojaa transistoria jännitepiikeltä jotka tulevat kun virta katkeaa releen käämiltä.
En ole varma johtuuko vika tuosta kytkennästäsi, mutta edellä mainitulla tavalla minä olisin itse koittanut tehdä kytkennän.
Viimeksi muokannut cage päivämäärä Pe Kesä 15, 2007 19:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 20:22
Kuva
noin mä laitoin noi ohjaukset. Tuntuu pelittävän ainakin tähän asti :)

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2007 11:51
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 20:43
Jep diodit on releen käämin rinnalla ihan oikein.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 22:29
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 20:45
Releen kärjet eivät tuhoudu jännitteen vaan virran vaikutuksesta. Jos rele katkaisee virran, niin katkaisuvälissä syntyy valokaari, joka palaa aivan pienelläkin jännitteellä, kun ilma on kerran päässyt ionisoitumaan.
Ylijännitesuojat eivät ole suojauksessa kovin tehokkaita. Käytännössä ainoa tapa releen eliniän varmistamiseksi on valita riittävän suurikokoinen rele.
Kuten edellä todettiin, voidaan kytkeä diodit moottorin navoista plussaan ja miinukseen, jolloin induktiivisessa kuormassa kulkevan virran katkaisussa syntyvät jännitepiikit voidaan lähettää takaisin virtalähteeseen uusiokäyttöä varten.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 22:29
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 21:03
Saatan kuulostaa blondilta, mutta miten mä saan Eaglen kuvat palstalle?
Tai oikeastaan miten te kehitätte Eaglen kuvat palstalle?

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2007 11:51
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 21:08
o_turunen kirjoitti:Saatan kuulostaa blondilta, mutta miten mä saan Eaglen kuvat palstalle?
Tai oikeastaan miten te kehitätte Eaglen kuvat palstalle?

Valikosta File -> Export -> Image
Kannattaa käyttää png formaattia.
Sitten uppii ne vaikka imageshakkiin ja laittaa linkin tänne.
http://imageshack.us/

Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 22:14
imageshack on sitten vähän hidas kuten tulet huomaamaan. Kopioi imageshackin linkeistä se alin linkki. Paina Vastaa osiossa: Img , liitä kuvan linkki ja lopuksi paina uudelleen: Img. Kuvaa kannattaa rajata hieman vaikka paint:lla.

Kuten edellä todettiin, voidaan kytkeä diodit moottorin navoista plussaan ja miinukseen, jolloin induktiivisessa kuormassa kulkevan virran katkaisussa syntyvät jännitepiikit voidaan lähettää takaisin virtalähteeseen uusiokäyttöä varten.
Onkohan toi takasin kierrättäminen auto käytössä järkevää?

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2007 11:51
ViestiLähetetty: Pe Kesä 15, 2007 22:40
Mutu
Ei haittaa mitään, mutta voithan laittaa tuollaisen varistorin lukkomoottorinohjauksen syöttövirran ja maan rinnalle varmuuden vuoksi.
/Mutu

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2007 11:51
ViestiLähetetty: La Kesä 16, 2007 18:53
Ainiin tuli vielä mieleeni, että releiden ohjaamiseen on kätevät piirit uln2803 kahdeksalle releelle ja uln2003A seitsemälle. Ne sisältävät transistorit ja suojadiodit samassa paketissa Säästyy tilaa piirilevyltä. Syövät TTL-signaalia ja jokainen ulostulo jaksaa ajaa 500mA kuormaa.
uln2803 datasivu:
http://www.kovalevy.org/27317

Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: La Kesä 16, 2007 21:18
Tänään kävin taas koittamassa sillä seurauksella, että atmegasta palo pinni, EEPROM meni sekasin ja sulake paloi.
Jotenkin tuntuu, ettei toi D1:nen(1N4007) toimi tossa? Se ei kestä virtaa kuin yhden ampeerin jatkuvaa käyttöä. Toisaalta sen ei tartte kestää kuin yhden sekunnin vajaa kuusi ampeeria. Muutenkin kun ajaa noita moottoreita tän härvelin kautta, niin joku tuntuu kuristavan virtaa. Suoraan kun ohjaa akulta kaikki toimii hienosti ja napakasti.

Taitaa olla opto parempi tapa ohjata noita keloja kun kerran virtapulssit menee läpi kollektorin kannalle ja sieltä kontrollerin pinniin. Tai jos osais mitoittaa RC-filtterin transistorin rinnalle.
Kuva

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Helmi 02, 2007 11:51
ViestiLähetetty: Su Kesä 17, 2007 0:08
Ei kannata tehdä tuota juttua turhan vaikeasti. Tuo uln2803 on tarkoitettu releiden, solenoidien, dc-moottoreiden ja muiden induktiivisten kuormien ohjaamiseen 5 voltin logiikalla/mikro-ohjaimella. Lisää levytilaa saa säästettyä kun käyttää L6210 piiriä se sisältää freewheeling diodit kahdelle moottorille.
Näin helppoa tuo releohjaus olisi:
Kuva
http://img142.imageshack.us/my.php?image=kuva2ym8.png

Ainiin ja liikkeelle lähtiessään moottorit voivat ottaa suuremman kuin nimellisvirran. Itse vaihtaisin tai ottaisin pois tuon D1 diodin.
Moottorin kaksisuuntaisen ohjauksen voisi tehdä myös ilman releitä L298N piirillä säästäen taas levytilaa.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 82
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 21:00
ViestiLähetetty: Su Kesä 17, 2007 19:54
Ei hemmetti, on kajahtanut toi RF-vastaanotinkin. Tässä pitää ruveta miettimään tosissaan powerin toteutusta. Tulee liian kalliiksi avata kerran ovi ja vaihtaa parin kympin edestä romppeita. Tuleepa tujut piikit tollasista moottoreista kun kaikki menee paskaksi! :shock:
Seuraava

Paluu Analogiaelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron