Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


12 AC --> 12 DC dilemma

Keskustelua analogielektroniikasta

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 29, 2012 19:52
ViestiLähetetty: Ma Tammi 30, 2012 11:10
Tervehdys,

Koitin etsiä mutta en löytänyt aiempaa keskustelua aiheesta.

Asia koskee HID (Xenon) valojen asennusta moottorikelkkaani (akuton).
Kelkasta tulee vaihtojännitettä, sen muuntaminen tasajännitteeksi ei ole ongelma (12V)
Ongelmaksi muodostuu kuitenkin Xenon valojen hetkellinen (syttyessään) kova virran tarve. Tiedän, akun laittaminen olisi helpoin tapa ratkaista ongelma, mutta kelkassa ei ole tilaa akulle missään.

Ballastin speksit:
Input Voltage Range DC9V~16V
Starting Voltage DC12.8V
Input Current 3.2A
Max. Inrush Current 15A
Output Power 32W-38W

Ilman 12V regulaattoria saan ne syttymään, mutta kun jännite kelkassa nousee nousemistaan ilman regua (ja muutenkin heittelee), ballasti putoaa pois pelistä.

Millä jännitteen saisi tasattua (12V-16V välille) siten että antaa tarpeeksi virtaa ilman akkua?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 121
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 16:19
ViestiLähetetty: Ti Tammi 31, 2012 17:39
error404 kirjoitti:kelkassa ei ole tilaa akulle missään.

Eikö edes pienelle moottoripyörän akulle?
- 74LS47 -

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 29, 2012 19:52
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 12:50
ascomm kirjoitti:
error404 kirjoitti:kelkassa ei ole tilaa akulle missään.

Eikö edes pienelle moottoripyörän akulle?


Pakko oli nöyrtyä ja laittaa akku (5Ah) :)

Homma toimi hyvin jonnin aikaa kunnes jännitteesäädin tasasuuntajaalla levisi. Ajon aikana kaikki sähköt katosi kelkasta.
Kun otin jännitteensäätiminen irti, kelkassa sähköt rokkaa normaalisti.

Mistähän jännitteensäätimen hajoaminen voisi johtua.

Otin kelkan omasta jännitteensäätimestä(AC) virran AC-DC tasasuuntaajalle joka kytketty akkuun + Xenonit.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 15:35
Tuossa voisi toimia jokin yleismallin mp lataussäädin.
Monttuvehkeissä ruiskujen yleistyttyä akun virkaa hoitaa kookas konkka.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 29, 2012 19:52
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 17:56
Duunari kirjoitti:Tuossa voisi toimia jokin yleismallin mp lataussäädin.
Monttuvehkeissä ruiskujen yleistyttyä akun virkaa hoitaa kookas konkka.


Pitäisi olla melko iso konkka(?)

Mietin tässä että onko mahdollista että jännitesäädin hajoaa jos akku ei ole kunnossa? Nimittäin tässä tapauksessa oli alla paketist vedetty akku ja itse hapotettu (ei ladattu).

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2012 18:07
error404 kirjoitti:Mistähän jännitteensäätimen hajoaminen voisi johtua.


Liian pieni kuorma ja säädin joutuu shunttaamaan liikaa virtaa lämmöksi? Muutama tehovastus lisää pohjakuormaksi niin eiköhän se siitä...

t. Janne

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: To Helmi 02, 2012 0:27
Ja oliko se alkuperäinen säädin sellainen, että sen voi pistää lataamaan akkua?

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 29, 2012 19:52
ViestiLähetetty: To Helmi 02, 2012 23:39
Jussi kirjoitti:Ja oliko se alkuperäinen säädin sellainen, että sen voi pistää lataamaan akkua?


"Alkuperäinen"? Tarkoittanet juuri sitä poltettua säädintä? Näin sitä minulle markkinoitiin (lataus-säädin) ja 50€ siihen sitten meni,

Soitin paikalliseen autotarvike liikkeeseen, ja sieltä löydettiin Datsunin regulaattori(14V), hintaan 10€. Muutaman min. testin jälkeen toimi moitteettomasti. Ei edes lämmennyt.

Erona on se, että laitoin erillisen tasasuuntaajan ja lisäksi Datsunin regulaattorin. Poltetussa vermeessä kummatkin oli samassa.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Pe Helmi 03, 2012 1:22
Jotenkin tuntuu, että Datsunissa ei ole sellaisia säätimiä, jotka käy kelkan laturiin, eikä kelkassa sellaista laturia, johon käy Datsunin säädin.
Toivottavasti olen väärässä.

Kyllähän tietysti vaihtovirtalaturin säädin katkoo sitä magnetointikarvaa jännitearvon täyttyessä, mutta se on mitoitettu magnetointikäämin parille
ampeerille.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Su Tammi 29, 2012 19:52
ViestiLähetetty: Pe Helmi 03, 2012 11:21
Jussi kirjoitti:Jotenkin tuntuu, että Datsunissa ei ole sellaisia säätimiä, jotka käy kelkan laturiin, eikä kelkassa sellaista laturia, johon käy Datsunin säädin.
Toivottavasti olen väärässä.

Kyllähän tietysti vaihtovirtalaturin säädin katkoo sitä magnetointikarvaa jännitearvon täyttyessä, mutta se on mitoitettu magnetointikäämin parille
ampeerille.


3 karvainen regu, yhdestä sisään, toisesta ulos ja maa.

Toimi ainakin hyvin ja akkua lataa. Käyn tässä testaamassa pidemmän lenkin kunhan pakkaset (-28 astetta) hieman hellittää.

Niin ja nythän kyseessä on täysin akuton kelkka johon asennettu akku ja se on täysin erillään kelkan omista sähköistä.

Paluu Analogiaelektroniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa