Tiedote ylläpidolta:
Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.
Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.
Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.
Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.
Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.
-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com
Miksi autosoitin lakkasi toimimasta?
Valvoja: Moderaattorit
En vain osaa mutta yritys on kova.
|
|
|
|
|
|
En vain osaa mutta yritys on kova.
|
|
En vain osaa mutta yritys on kova.
|
|
|
|
|
|
|
|
Monissa japskeissa tuo ko. ILL sulake löytyykin konehuoneen sulakerasiasta eikä loogisesti sisältä.
Eli kuten jo todettu, tarkasta ne KAIKKI sulakkeet! |
|
Renault clio on auto.. mistähän sen sulakkeet löytyy.. en saa edes kojelautaa auki vai mikä se on.. ruuvit hankalasti tuulilasin alla niin ettei pääse kunnolla kiertämään. ostin kuitenkin yleismittarin ja totesin ettei muista johdoista, kuin siitä ohuesta sinisestä, tule mitään, tai siis eivät ole jännitteisiä. Se sininen on alkuperäisen radion kaavakuvan mukaan joku remote/p.ant.. siitä tulee jännite silloin kun auton virrat on päällä. Eli, johdoissa tai sulakkeissa on vika, ei vissiin radiossa. Kokeilin huvikseni sillä vanhalla soittimella laittaa acc ja batt johdot siihen siniseen ja heräsihän se käyntiin. Sitä ei vissiin kannata kuitenkaan silleen käyttää kun tulisi ties mitä tulipaloja..
En vain osaa mutta yritys on kova.
|
|
se remote p/ant on soittimelta ulospäin lähtevä jännite. Miten siinä voi olla jännite jos muihin ei tule. jotain menee nyt mulla ohi )
|
|
Joka tapauksessa päätin vilkaista sitä auton manuaalia ja löysin sieltä että sulakkeet onkin ihan siinä ratin vieressä, luukun takana, kun avaa oven niin pääsee käsiksi. Että joo, aika turhaan yritin jotain kojelautoja irrotella sun muuta, käsittämättömästi vaivaa ja meisseleiden ja uusien johtojen ostelua.. olisi vaan kannattanut suoraan katsoa ne sulakkeet.. oli nimittäin sekä radion että kattolampun sulakkeet rikkoutuneet. Vaihdoin ne ja nyt kaikki toimii. Kattolamppu, kello sekä soitin. Huojentavaa. Ja samalla ärsyttävää, se oli koko ajan niin helpon tempun takana ja tein kaikkea typerää turhaan. Siinä sitä oppii.. jatkossa vähän ehkä järkevämmin. Eli vaihtamalla kaksi kärähtänyttä sulaketta koko ongelma olisi hoitunut siististi ja minuutissa. Mutta pääasia että toimii nyt. Vielä yksi kysymys kuitenkin joka jäi mietityttämään. Kun auton alkuperäisissä soittimen johdotuksissa se musta johto eli maadoitusjohto on huomattavasti paksumpi kuin muut. Ostin uuden ISO-johtopään kun menin rikkomaan sen entisen kun luulin että vika löytyisi sieltä (älkää kysykö). Siinä uudessa kaikki johdot ovat saman paksuisia ja oikeastaan aika ohuita. Niitä on punaista, keltaista, orannsia, sinistä ja musta. Se mustakin on siis varmaan neljänneksen paksuudeltaan siitä auton alkuperäisestä mustasta. Miksi näin, haittaako se jotakin? Voiko johto sulaa poikki tai sytyttää tulipalon? Soittimessa kuitenkin monta wattia ja mahtaako se ohut riittää sille..
En vain osaa mutta yritys on kova.
|
|
En olisi tuosta huolissani, vaikka olisi kuinka paljon watteja niin soitinhan ei täysteholla toimi kokoajan, vaan hetkellisesti jos sitäkään.
Kuumenemisen varalta autossa on se johdonsuoja, eli sulake siellä kätevän luukun takana. |
|
Kiitän avusta. Seuraavaksi asentamaan tuota subbaria.. se onkin sitten vähän hankalampi juttu, pitäisi saada se virtakaapeli jotenkin takakontista akkuun. Tällä hetkellä se on pelkääjän jaloissa asti, pitäisi kai porata reikä sinne jalkopäähän että saa sieltä läpi moottoritilaan jne.. pitääköhän sitä johtoa eristää jollakin mahdolliselta moottorin kuumuudelta siellä? On muuten vähän hassu juttu kun tuo subbari vaatii vähintään sen 10mm^2 virtakaapelin (ostin kuitenkin 16mm:sen), mutta niin paksu ei millään mahdu siihen ruuvin alle subbarissa mihin se kuuluisi laittaa. En ymmärrä. Siinä on naurettavan pieni kolo sille johdolle, ja jos sen toteuttaisi jollain tälläisellä liitinosalla missä on se reikä ruuville, niin senkin pitäisi olla niin pieni ettei tuon paksuinen johto siihen sopisi. Siis kuinka ihmeessä saan sen 16mm johdon subbariin kiinni? Täytyy varmaan vähän itse leikellä tuollaista liitintä oikeaan kokoon..
En vain osaa mutta yritys on kova.
|
|
Yleensä noissa rintapelleissä on jonkunlaisia kumitulppia, mihin on helppo vetää reikä, josta sitten johto läpi. Itselläni ainakin jokaisessa viidestä autosta jonka olen omistanut, on ollut jonkunnäköinen tulppa mistä on saanut johdon vedettyä.
Ei sitä moottorin kuumuudelta tarvitse eristää, kunhan et vedä sitä moottoriin taikka pakosarjaan kiinni, konetilan reunoja pitkin esim. saa nätisti ne vedettyä yleensä. Mulla oli kanssa sama ongelma yhden vahvistimen kanssa, ettei mennyt paksu johto siihen kiinni. Ostin sitten sopivan kokoisen haarukkaliittimen, ja siihen juotin johdon kiinni, ja lopuksi huolellinen eristys. Muistathan laittaa vahvistimen virtajohtoon sopivan sulakkeen mahdollisimman lähelle akkua, ettei käy köpösti... |
|
Paluu Audiolaitteet ja äänentoisto
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa