Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Nopeudenrajoitin ja releohjaus.

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2017 18:30
ViestiLähetetty: Ma Maalis 20, 2017 19:05
Morjes kaikille!

Vanha mopon virittäjä kirjautui sisään kun klassikko rupesi kulkemaan liian kovaa ja olen kehitellyt omanlaistani nopeuden rajoitinta laitteeseen.
Eli keksin että VW:n induktiivisen ABS anturin ja kiinalaisen digitermostaatin saa juttelemaan jouhevasti keskenään. Niimpä mulla on takarenkaassa myös ABS kehä anturin kaverina nopeutta mittaamaan.

Tämän edellisen toiminta on jo melko selkeää ja toteutettavissa mutta ongelmaksi mulle koitui nyt rele ohjaus. Tarkoituksena siis oletusarvoisesti on että aina kun mopon käynnistää rajoitin on päällä (maadoittaa) ja painonapista kerran painamalla (pois maista) se ohitetaan ja pysyy kunnes moottori taas sammuu.

Sen verran tutkaillu netissä asiaa ja ajattelin ratkaista asian kahdella releellä (sulkeva ja avaava). Eli siis ensimmäiseen releeseen pitopiiri mikä ohjaa toista avaavaa relettä.

Ongelma on nyt tarkemmin siinä että en saa magneetosta tarpeeksi tasaista virtaa ulos vaikka välissä on tasasuuntaaja / jännitteensäädin. Joutokäynnillä releestä tulee siis "helistin". Moottorin kierroksia kun nostaa niin rele vetää kyllä mutta matalilla kierroksilla tuo ongelma on. Kokeilin lisätä diodin myös kelaan ja "helistin efekti" hieman parani mutta ei poistunut kokonaan.

Tiedän että johonkin kohtaan pitäisi nyt lisätä vielä kondensaattori ja joku vastuskin ehkä mutta mulla ei ole mitään käsitystä niiden arvoista ja vähän epävarma myös kytkennästä.

Osaisko joku elektroniikkakonkari valaista asiaa hyvillä vinkeillä tai jopa kytkennällä?

Sami.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 8:30
Sieltä mistä jännite tulee, niin sarjaan diodi (vaikka 1N4007) siten että katodi (raidallinen pää) on kuormaan (eli releille päin) ja sitten sopiva kondensaattori diodin katodin ja maan väliin. Tämä tietysti olettaa että käytettävissä on tasasähköä.

Sopiva kondensaattori on sellainen jossa on riittävästi kapasitanssia (pitää kokeilla, aloittaa vaikka 470 µF:stä, jännitekestoa aluksi vaikka 100V), ja ennen kaikkea pitäisi mittailla että konkan jännitekesto on sopiva, eli vähintään se nimellisjännite konkassa kuin mikä kytkennässä voi pahimmillaan vaikuttaa. Mitatessa pitää huomioida se että ilman konkkaa yleismittari näyttää yleensä jännitteen keskiarvoa joka voi pulssimaisen jännitteen kyseessä ollessa olla paljon pienempi kuin huippuarvo. Diodin jälkeinen kondensaattori taas latautuu tuohon huippujännitteeseen joten mittaus kannattaa toistaa konkan kanssa.

Et maininnut minkälainen ajopeli on kyseessä ja mahtaako jännite vaihdella miten paljoa, joten en tämän tarkemmin osaa ottaa kantaa.

t. Janne

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2017 18:30
ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 16:37
Kiitos Janne!

Luin tekstin muutamaan kertaan että meni kytkentä perille mutta alkaa hahmottua tämäkin.

Eli siis olen nikkaroinut vanhaan itäsaksalaiseen mopediin nykyaikaisemman minarellin AM6 moottorin.
Mopossa on kyllä 12v akku mutta se on starttia ja valoja varten. Magneetosta menee sytytysvirralle omat johdot suoraan CDIboksi/puola yhdistelmään Moottorin sammuessa en oikein keksinyt muuta kuin laittaa toisen jännitteensäätimen magneeton rinnalle ohjaamaan releitä niin saan sähkön loppumaan siten moottorin sammuessa.

Tämä jännitteensäädin homma mua kans askarruttaa eli kun se on akussa kiinni niin se lataa kyllä iloisesti 13,5V mutta kun se on ilman akkua tai muuta kuormaa jännite säätimen ulostulossa on vain noin 4,5V luokka ja kierrosten noustessa se kiipeää sinne viiden voltin nurkille.

Kokeilin 6V ja 12V releellä niin tuntuu se silti molempia vetävän kunhan saa moottori hieman kierroksia.

Tuosta konkasta vielä että ei olisi pahitteeksi jos sillä saisi vaikka muutaman sekunnin viiveenkin aikaiseksi releelle. Minkähän moinen konkka ois hyvä tähän tarkoitukseen kun niitäkin on monenlaisia.

Veikkaisin Elkoa?

Sami.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 20:05
Mopojen jännitesäätimet ovat rakenteeltaan semmoisia että ne oikosulkevat staattorikäämit kun jännite nousee akussa tarpeeksi joten luulisin että ilman akkua se ei toimi oikein. Ja kuten sanoin niin yleismittari tasajännitealueella näyttää ainoastaan jännitteen keskiarvon joten mikäli jännite on vaihtelevaa niin se ei kerro koko totuutta asiasta.

Pelkällä konkalla voi olla vaikea saada järkevää hidastusta kun kuormat ovat kuitenkin suhteellisen suuret, tai ainakaan mitenkään kovin pitkää viivettä.

t. Janne

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2017 18:30
ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 20:42
Okei.

Arvasin että tuossa säädin hommassa saattaa joku sudenkuoppa piillä.
Toisaalta väliäkös sillä jos saan diodilla ja konkalla vain helistin ilmiön eliminoitua niin mulle riittää se mainiosti.

Partco sijaitsee melko lähellä niin haen diodin ja eri faradisia konkkia niin pääsee kokeilemaan.
Voin laitella raporttia miten homma sitten edistyy.

Sami.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 21:29
Juu, uskoisin että konkan ja diodin kanssa homma toiminee ihan hyvin.

Jos tarkoitit tuolla että minkälainen konkka pitää olla niin tuo 470µF/100V on sitä luokkaa että elko pitää olla. Elkon kanssa taas pitää katsoa että napaisuus on oikein, elkoissa on merkattu miinus.

Releet ovat semmoisia kavereita että vetojännite on hyvin paljon suurempi kuin päästöjännite joten 12 voltin releen vetojännite on aika lähellä tuota 12 volttia mutta rele päästää vasta jossain parin voltin hujakoilla. Samoin virrantarve on sitä pienempi mitä isompi on releen käämijännite. Siispä 12 voltin rele toimii pienemmällä konkalla kuin 6 voltin rele koska virrankulutus on pienempi.

Jos tuommoisen konkan fyysinen koko on turhan iso niin jännitekestoa voi tiputtaa mittausten perusteella alaspäin, jolloin fyysinen kokokin pienenee. Kyseessä oli kuitenkin vähän modernimpi mopon kone ettei kuitenkaan mikään vanhan liiton mopo jossa AC-sähköt ja jännitteet saattaa nousta ilman kuormaa (eli valoja) kymmeniin voltteihin.

Tosin niin nykyisissäkin jos jännitteensäädin sanoo sopimuksensa sopivasti irti.

t. Janne

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2017 18:30
ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 23:55
Konkan fyysinen koko ei ole niinkään ongelma mutta koko releiden ja ja piuhojen paketti ei kyllä nätisti pakkaudu ainakaan laitekoteloon.
Tilaa on melko vähän käytettäväksi niin että laitteet ei jää rumasti näkösälle. Ajattelin leipoa koko järjestelmän ehkä teippiin pakattuna tankin alle runkoputken jättämään tilaan.

Kattelin jo Partcosta että 470µF/100V ja tonnisena löytyy myös, niin otan ne kaksi kokeeksi.
1N5408 diodeita on jo entuudestaan niin käyvät homman yhtä hyvin.

Tuollainen keksintö kyseessä:

https://orp.kuvat.fi/kuvat/2016/Auto+Ta ... G_9368.JPG

Kiitos avusta tähän asti!

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 476
Liittynyt: La Helmi 03, 2007 11:36
ViestiLähetetty: Ke Maalis 22, 2017 11:40
Jotenkin arvelin että mahtaakohan olla kyseessä sama ajopeli kun minkä näin joku aika sitten VMPK:n mopopalstalla hiljattain, ja olihan se :) Ihan hieno peli kyllä.

Toivotaan että konkista on apua. Näin netin välityksellä etäältä aika vaikea antaa tämän parempia ohjeita. No kytkentäkuvan olisi voinut piirtää. Mutta ideana on kuitenkin että diodi estää konkan tyhjenemisen muualle kuin releelle silloin kuin syötössä ei satu olemaan jännitettä (staattorin tuottama jännite on pulssimaista) ja konkan avulla jännite pysyy riittävänä releelle siihen asti kun staattori taas antaa vähän sähköä.

t. Janne

Kokelas
Kokelas
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2017 18:30
ViestiLähetetty: To Maalis 23, 2017 19:53
Juu kiitos kehuista. Ihan mukava projekti ollut tämäkin.

Kokeilin tänään hätäisesti hyppylangoilla konkkaa ja diodia ja tuntuuhan tuo ratkaisu toimivan ainakin yhdellä releellä.

Laitoin samantien sen 1000 uF konkan vaikka ostin pienemmänkin. Tiedä sitten mitä tapahtuu kun kahta kelaa pitäisi vetää samalla kun eka rele hoitaa pitopiirin ja toinen maadoittaa. Jäi vielä kokeilematta tänään.

Tämä nopeuden rajoitinhan on periaatteessa ihan perinteinen "konkka" tai "nappi" rajoitin. Sen maadoitusta vaan ohjataan nopeustiedolla ja tai painokatkaisijasta.

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron