Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Kiehuvan piirilevyn tinaaminen.

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2016 8:54
ViestiLähetetty: La Maalis 18, 2017 23:54
Kyse on -90 luvun alun escortin sulakerasiasta. Piirilevy on jämäkkää tekoa, kuparin paksuus jotain puolenmillin luokkaa.
Kuparivedot on ilmeisesti liimattu jollain liimalla levyyn kiinni, piirilevy on kaksipuolinen ja läpiviennit on tehty 1mm paksuisilla messinki tangoilla, jotka on tinattu molemmin puolin.
Sulakerasiaan on päässyt vesi, ja se on tehny sielä tehtäväänsä, ja lisäksi on paljon murtuneita tinauksia.

Ongelma on nyt vissiin joko levyn liima, lakka, tai joku muu aine, joka alkaa kiehua kun tinauksille näyttää kolvia, ja tina muuttuu emmentaaliksi. Olen nyt saanu jo jonkun verran tehtyä, mutta on ärsyttävän tarkkaa ja aikaa vievää puuhaa.

Kolvi on Stannolin 60W juotosasema ja kärki on paksuin jonka kaupasta löysin, silti lämmöt saa olla tapissa että jotain tapahtuu. Paksu kupari johtaa paljon lämpöä. Kokeilin 280-480 välillä, ja 280 saa lämmittää kaaaauan ja sitten on koko kupari veto kuumana, ja silti heti kun tina alkaa sulaa alkaa kiehuminen.

Onko mitään konstia millä tinaileminen helpottuisi? Jotain erikois matalalämpöistä tinaa tai ihan mitä vain?

Jäsen
Jäsen
Viestit: 134
Liittynyt: La Maalis 17, 2012 14:43
ViestiLähetetty: Su Maalis 19, 2017 6:51
Juha_T kirjoitti:Onko mitään konstia millä tinaileminen helpottuisi? Jotain erikois matalalämpöistä tinaa tai ihan mitä vain?


Voikos ongelmaan käyttää jotain sähköä johtavaa liimaa ?

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2016 8:54
ViestiLähetetty: Su Maalis 19, 2017 12:03
peran kirjoitti:
Juha_T kirjoitti:Onko mitään konstia millä tinaileminen helpottuisi? Jotain erikois matalalämpöistä tinaa tai ihan mitä vain?


Voikos ongelmaan käyttää jotain sähköä johtavaa liimaa ?

Kiitos ehdotuksesta. Onkohan ne kuinka hyvin johtavia? Tuolla kulkee useita kymmeniä amppeeria, virran syöttö voi olla 60A/14.8V luokkaa jos kaikki sähkövermeet on päällä, ja jotain 1-15A per veto normaali tilanteissa. Suurimmat sulakkeet on 30A

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: Su Maalis 19, 2017 14:32
Ei mitään liimoja sinne. Pese se jollain haihtuvalla liuottimella ensin mahdollisimman hyvin. Sitten käytä tehokasta juotinta, pikkukolvissa lämmön lisääminen ei lisää tehoa.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Maalis 23, 2012 11:45
ViestiLähetetty: Ma Maalis 20, 2017 6:31
voishan sen kortin esilämmittää vaikka 100 asteiseksi kuumailmapuhaltimella. Voip pikkusen helpottaa.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2016 8:54
ViestiLähetetty: Ma Maalis 20, 2017 17:41
Kyllä sen sitte lopuksi vielä kasaan sai. Tarkasti ja varovasti piti lämmittää ensi vain kuparia ja sitte kun tina alkasi sulaa niin äkkiä vähän kolvin kärkeä läpimenevään tappiin että tina tarttui. Ja fluxia tietenkin ensi.
Jos lämmitti liikaa tappia niin alkasi samantien kuplia.

Kasassa taas.
Kuva

Ja toimii taas lämmityspuhallinkin :)

Suurin osa parhaimman näköisistäkin tinauksista oli tosiaan tämän näköisiä. (noin 200-300x zoomi)
Kuva

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: Ti Maalis 21, 2017 21:36
Tää on Fordin vanha vitsi. Tappelin ite asian kanssa ja tajusin, että tehtaallaa otuohon komponenttiin on rakennettu vanheneminen. Se "tina" on aivan hiton kovaa ja murtuu ajan kanssa murusiksi ja alkaa tekemään auton toimintaan ongelmia. Tuon lakan kanssa ei ollu ongelmia kun ite kolvasin... Juotin vaan lyijypitosella vanhalla tinalla päälle fluxin kanssa ja awot!

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2016 8:54
ViestiLähetetty: Ke Maalis 22, 2017 19:21
Se vanhan tinan päälle juottaminen olis varmaan ollu viisainta. Itte menin imurin kans koko levyn läpi kun oli niin hapettuneita kohtia.
Olisko tämän teon aikoihin alettu siirtyä lyijyttömään tinaan, ja se tina ei vielä oo ihan vastannu laatua tms...
Tuossa mikroskooppi kuvassakin muuten näkyy ylhäällä pieni huokonen/kraateri, eli kupliminen on vaivannu jo tehtaallakin.

Guru
Guru
Viestit: 636
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 10:23
ViestiLähetetty: To Maalis 30, 2017 15:49
No... Itse veikkaa tahallista sabotaasia... siellä Sanwitch:n laidoilla on ne rakennetta koossa pitävät langat. Ne on juotettu asiallisella pehmeällä juotosaineella ja niissä ei niitä murenemisongelmia omien havaintojen perusteella ollut...

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron