Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Ampeerimittarin asennus

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit


Kokelas
Kokelas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2016 15:13
ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2016 15:22
Haluan mitata sähköperämoottorin ottamaa hetkellistä tehoa akulta ja olen hankkinut sitä varten ampeerimittarin 60A-0-60A Motonetistä.
Ongelmaksi on osoittautunut kytkentä.
Olen kytkenyt seuraavasti:
- sähkömoottorin miinus-johdon akun miinus-napaan.
- sähkömoottorin plus-johdon ampeerimittarin plus-napaan ja ampeerimittarin miinus-navasta kaapelin akun plus-napaan.
--> Eli ampeerimittari on plus-kaapelin välissä.
Kun kytken moottorin päälle, mittari ei näytä mitään.
12V moottorin teho on 52A, joka tarkoittaa, että mittarin pitäisi värähtää melkein pohjaan.
Osaako joku foorumilainen neuvoa?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 594
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 21:52
ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2016 15:43
Jos oikein ymmärsin tuosta selityksestä niin sulla taitaa olla mittari väärin päin. Eli kokeile kytkeä akun plussasta mittarin plussaan ja mittarin miinuksesta moottorin plussaan sekä akun miinus moottorin miinukseen.

Tietty voi olla että tuo mittari on rikki tai sitten tuo moottorisi ottaa hetkellisesti paljon enemmän kuin tuon 52A eli mittari on saattanut kärähtääkin, monet moottorit sieppaavat hetkellisesti käynnistyessään moninkertaisen virran nimelliseen nähden.

Kokelas
Kokelas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2016 15:13
ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2016 20:39
Kävin jo kerran vaihtamassa mittarin, kun kuvittelin sen olevan rikki. Halpa ampeerimittari on kuitenkin senverran idioottivarma toiminnaltaan, että ymmärsin kytkennöissä olevan vikaa.
Moottorissa on PWM-nopeudensäädin, joten käynnistäessä ei tehopiikkiä pitäisi olla. Lisäksi olen ottanut moottorista normaalit vastukset pois joilla kuristetaan tehoa pienemmillä vaihteilla.
PWM-säätimellä moottorissa on portaaton nopeuden säätö, joka on aika lineaarinen.
Mutta kokeilen laittaa mittarin toisinpäin. Ajattelin vain ettei mittarin "asennolla ole merkitystä, koska virran kulkiessa toiseen suuntaan mittari näyttää plussaa ja toiseen suuntaan miinusta.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2016 0:49
Mittari oli väärinpäin.
A-mittarissa sellainen muistisääntö, Akkua lähempi napa oltava sama kuin akussa.
Vastakkainen tulee kiertotien kautta.


Mittarin kyllä pitäisi näyttää myös miinuspuoli jos sinulla on +- mittari. :roll:


Mitäpä rakennat?
Samanlaisen modin tein omaan minnkotaan, sekä kauko-ohjauksen...

Kokelas
Kokelas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2016 15:13
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2016 9:42
En mittaria saa toimimaan? Kehno! Onkohan sillä pienellä vihreällä johdolla mitään muuta virkaa kuin valo, en ole kytkenyt sitä.
Olen ymmärtänyt, että tämmöisessä tapauksessa ampeerimittari vain laitetaan plus-johdon väliin ja plus-johdon virta menee mittarin läpi, eikä muita teitä.
https://www.vannetukku.fi/ag-ampeerimit ... -8053.html

Kokelas
Kokelas
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2016 15:13
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2016 9:49
Tilasin 10-50V 60A max 3000W PWM-nopeudensäätimen ja asensin sen Puuilosta ostetun Tamforce 55lb sähköperämoottorin koppaan.
Mahtui juuri ja juuri sisälle, kun vähän "trimmasin" koppaa.
Otin normaalin kaasukahvan pois ja sen tilalla kopasta ulos on pieni nupikka, josta nopeutta säädetään.
Avatar
Moderaattori
Moderaattori
Viestit: 597
Liittynyt: Su Tammi 28, 2007 14:31
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2016 11:06
Shuntissa syntyy viisarin kelalle pieni jännite mutta tarvitsee se runkoon maankin.
Vihreä johto voi olla myös taustavalo.

Minä väsäsin hieman pienempään minkotaan tuollaisen pienellä kiinan säätimellä.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
Viestit: 595
Liittynyt: La Marras 12, 2011 14:56
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2016 13:09
Duunari kirjoitti:Shuntissa syntyy viisarin kelalle pieni jännite mutta tarvitsee se runkoon maankin.
Vihreä johto voi olla myös taustavalo.

Minä väsäsin hieman pienempään minkotaan tuollaisen pienellä kiinan säätimellä.


Ei nuo automallin +/- mittarit yleensä vaadi mitään maata, eivätkä välitä suunnasta/napaisuudesta. Sen kun kuuluu näyttää kumpaakin suuntaa. Monet ovat vielä bi-metallin lämpeämiseen perustuvia, joten eivät isosti piittaa virran aaltomuodostakaan, joskin samasta syystä tarkkuus on suuntaa-antava.
Kokeilisin samalla kytkennällä jotain puhtaasti resistiivistä (tai normaalimpaa) kuormaa sen pwm säätimen sijasta. Vaikken usko, että senkään pitäisi vaikuttaa.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 17, 2015 13:48
ViestiLähetetty: To Elo 04, 2016 16:42
Kyllä sen pitäisi jotain näyttää jos toinen virtajohto menee mittarin läpi. Kokeilitko tyhjiltään ilmassa, vai oliko potkuri oikesti vedessä?

Paluu Apua aloittelijoille

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 2 vierailijaa

cron