Veivattava kännykänlaturi

Täällä aloittelijat voivat kysyä apua elektroniikkaan liittyviin ongelmiin.

Valvoja: Moderaattorit

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: To Kesä 16, 2011 20:14
Tervehdys,

Hankintalistalla on ollut pitkille lapin vaelluksille veivattava kännykän laturi, josta esimerkki löytyy allaolevasta linkistä.

http://www.nettikama.fi/veivattava-usb-laturi.html

Hommasin ko. laturin ja totesin sen olevan laadultaan täyttä kuraa. Nyt suunnitelmissa onkin rakentaa vastaava itse kunnon osista. Mutta kuten ehkä nimimerkistä huomaattekin, olen täysin kuutamolla aiheesta. Sen verran koulusta on jäänyt mieleen että DC-moottoria voi käsittääkseni käyttää laturina.

Pienen etsinnän jälkeen löysinkin alla olevan vaihteistollisen moottorin, jossa pyörimisnopeudet ovat käsiveiville mahdollisia eli luokkaa ~ 50 kierrosta minuutissa.

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=19864

Lisäksi ajatuksena oli liittää ko. moottorin perään allaoleva pyörän dynamolle tarkoitettu kännykänlatauslaite ja näin varmistaa puhelimeeni virta myös kairassa.

http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bi ... prodid=068

Kannattaako minun upottaa 50€ ko. viritelmään vai onko suunnitelmani jo ennalta tuhoon tuomittu?

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Pe Kesä 17, 2011 18:26
Itse olen ratkaissut tuon vaellusreissujen sähköhuolto-ongelman käyttämällä aurinkopaneeleja. Reissussa on ollut yleensä 2 paneelia, dealextremestä tilattu Li-ion akulla varustettu paneeli, sekä bebekin halpiskennoista rakennettu lisäelementti, jolla tuota edellistä laturia pystytään lisälataamaan.

Tuossa vaihteistomoottorin datalehdellä ei ole mainintaa, onko moottori kestomagnetoitu. Jos on, (kuten todennäköistä) niin silloin se toimii myös generaattorina.

edit. Siellä onkin maininta, että pyörimissuunta voidaan vaihtaa napaisuus kääntämällä. Tarkoittaa sitä, että moottorissa on kestomagneetit, ja se toimii generattorina.
picaxella tämäkin olisi jo tehty
#elektroniikka :Cannot join channel (+b)

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: La Kesä 18, 2011 16:15
janne kirjoitti:Itse olen ratkaissut tuon vaellusreissujen sähköhuolto-ongelman käyttämällä aurinkopaneeleja. Reissussa on ollut yleensä 2 paneelia, dealextremestä tilattu Li-ion akulla varustettu paneeli, sekä bebekin halpiskennoista rakennettu lisäelementti, jolla tuota edellistä laturia pystytään lisälataamaan.

Tuossa vaihteistomoottorin datalehdellä ei ole mainintaa, onko moottori kestomagnetoitu. Jos on, (kuten todennäköistä) niin silloin se toimii myös generaattorina.

edit. Siellä onkin maininta, että pyörimissuunta voidaan vaihtaa napaisuus kääntämällä. Tarkoittaa sitä, että moottorissa on kestomagneetit, ja se toimii generattorina.

Kiitos vastauksesta. Aurinkokennot kävivät itselläkin mielessä, lähinnä tuossa kiinnostaisi riippumattomuus säästä.

Onko kenelläkään kokemusta mitä tuollainen kestomagnetoitu moottori tuottaa generaattorina? Saako samat arvot mitä ilmoitettu moottorille (tässä tapauksessa 6V -> 32...52 kierroksella)?

Eli ko. viritelmä näyttäisi mahdolliselta joten pitänee alkaa tilailemaan osia..

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 20:10
Annan vihjeen, ASKELMOOTTORI!
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ti Kesä 21, 2011 21:03
Ampuja kirjoitti:Annan vihjeen, ASKELMOOTTORI!

Totta. Askelmoottorilla saa ehkäpä kätevämmin toteutettua veivattavan laturin. Sitä ei tarvitse pyörittää yhtä suurilla kierroksilla kuin DC-moottoria.
- 74LS47 -

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Kesä 24, 2011 8:59
Käsittääkseni askelmoottorin perään tarvitaan vielä tasasuuntaaja. Linkissä olevissä DC-moottoreissa on vaihteisto perässä eli tuollainen 50 kierrosta minuutissa riittää pyörittämään moottoria 2000 rpm, jonka taasen pitäisi riittää sopivaan jännitteeseen. DC-moottorilla sensijaan hiilien kestävyys generaattorikäytössä lienee aika rajallinen.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: Su Kesä 26, 2011 15:48
Tasaus ei oo kummajuttu, ainot vaan sen aiheuttama noin voltin jännitehäviö.
Kun sininensavu tulee ulos laite on rikki!

Kokelas
Kokelas
ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2012 12:55
Samoissa lähtökohdissa olen itsekin. Tein ensin ostoilmoituksen tuonne toiseen osioon ko. laitteen valmistamisesta, mutta tahdon oppia rakentamaan tämmöisen itse. Sähkötekninen osaamiseni on heikoilla kantimilla, joten tarvitsen apua. Arvelin että olen tullut oikeaan paikkaan.

Elikä siis. Tarvitsen rakentaa itse edullisen erälaturin e-savukkeen akuille. Käytännön kannalta olen päätynyt kannettavaan vesivoimalaan, koska leiri sijaitsee kosken tuntumassa. Kammesta veivattavat ei hotsita, koska aika ja vaiva.

E-savukkeen oma USB-laturi ottaa(input) 5V jännitteen ja antaa(output) ulos 4.2V ja 420mA. Kulutan päivässä yhden 1100mAh akun, joten vesivoimalan pitäisi pystyä tuottamaan tuo virta päivässä laturilleni. Vaatimuksena laitteelle on edullinen hinta ja kannettavuus.

Olen tähän mennessä tutkinut asiaa ja päätynyt nimenomaan vanhan askelmoottorin hyötykäyttöön. Saan tuollaisen purettua esim. vanhasta printteristä. Minulla ei ole yleismittaria jännitteiden mittaamiseen vielä, joten oletan tarvitsevani sellaisen ensitöikseni. Jospa saisin sellaisen lainaan jostakin...

Askelmoottorin tuottaman vaihtovirran(AC) tasasuuntaamiseen olen harkinnut diodisiltaa. Mikäli tähän on joku parempi sovellus, niin kertokaa toki. Tasasuuntauksen lisäksi tarvitsen samaan piiriin myöskin 5V regulaattorin. Tuosta kouluelektroniikan kännykkälaturista(linkki ylempänä) olen laittanut kyselyä, että tuottaako se riittävästi virtaa myösUSB lataukseen, mutten ole saanut vastausta toistaiseksi.

Kun elektroniikka on valmis, itse toteutus on hyvin yksinkertainen. Olen ajatellut kelluvaa laitosta, joka on ankkuroitu niin että se pysyy virrassa paikoillaan eikä kastu. Tottahan elektroniikka on suojattava roiskevedeltä, mutta tämä ei tuottane ongelma, mikäli tähän asti vaan suinkin pääsen.

Veden virtaus riittänee pyörittämään esim. kahden ponttoonin väliin asetettuja lapoja, jotka sitten pyörittävät askelmoottoria aka dynamoa.
Tuohonhan ei tarvitse välttämättä edes mitään vaihteita tai siis ratastuta, kun pieni pyörimisliike lienee hyötysuhteeltaan parempi kuin suuri, kun kyseessä on askelmoottori. Virtauksen ei tarvitse olla kovin kova, mutta on toki testattava että se on riittävä.

Laitteessa saisi olla joku pieni ja edullinen USB lisäakku, josta sitten ottaisin virran e-savukkeen lataukseen, kun tarvitsen. Tämä ei toki ole pakollista kustannusten pitämiseksi matalana, muttei siitä liene haittaakaan, muten kuin laitteen kokonaispainon kasvun myötä. Tämän taas voinee hoitaa suuremmilla ponttooneilla.

Nyt sitten sitä apua tarvittavien kamojen hankkimiseen. Mistä ja mitä?
Onko toteutus mahdoton? Mitä pitää muuttaa?

Kiitos jo etukäteen.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Touko 18, 2012 16:05
Nyt on proto valmis. Vempele toimii moitteetta ja on erittäin kestävä, nyt ongelma on vähäinen tehontuotto. Piirilevynä hyödynsin Puljun veivattavan laturin pirilevyä. Tehoa tulee veivattaessa noin 50 mA ja sehän ei ole mitään nykykännykälle. Että hommassa olisi jotain järkeä vaadittaisiin tehoa ainakin 200mA. Ongelmana on että 6V moottoreita (generaattoreita) ei tahdo löytyä yli 100mA tehoilla vaan kaikki menee 12V. Tällöin taas jännitettä on alennettava ja ainakaan vastuksilla en viitsi koteloa lämmittää.

Onko teillä muita ideoita joko jännitteen laskemiseen siten että tehoa ei häviä, tai tietoa mistä saisi 6V moottoreita ~ 200mA tehoilla.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Pe Touko 18, 2012 18:51
Entäs regulaattorit. Sellainen luulisi tarvittavan jo perus laturissakin.

Nekin lieneen tuottavat lämpöä, mutta kyllä hyötysuhteeltaan taitavat olla parempia kuin vastukset.

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Touko 18, 2012 19:44
Joku hakkuriregulaattori/stepdown-hakkuri saattaisi olla aika näppärä tuossa. Valmiita hakkurirekkuloita löytyy ainakin 5V jännitteelle noin 90% hyötysuhteella.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: La Touko 19, 2012 12:28
Linkissä oleva tuote lienee sellainen jota tarkoitit:

https://www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~ ... &toc=19829

Pysyykö amppeeri määrä samana, eli vain jännite leikkaantuu?

Eli moottoriksi tulisi tämä malli:

Ajatuksena oli leikata jännite ensin ja sen jälkeen ohjata se piirilevylle.

Toinen kysymys: huomasin että kännykkä ei lataudu suljettuna, millä amppeerimäärällä suljettua kännykkää saa ladattua?

Kiitokset taasen vastauksista!

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: La Touko 19, 2012 13:10
mekaniikkamies kirjoitti:Linkissä oleva tuote lienee sellainen jota tarkoitit:

En ole koskaan mitannut, että nouseeko ampeerimäärä, mutta luulisin nousevan. Juuri tollaista tarkoitin.

mekaniikkamies kirjoitti:Eli moottoriksi tulisi tämä malli:

Toinen kysymys: huomasin että kännykkä ei lataudu suljettuna, millä amppeerimäärällä suljettua kännykkää saa ladattua?

Enempi epäilyttää moottorisi soveltuvuuden dynamoksi, koska siinä on aikamoinen alennusvaihde, niin jaksaako se pyöriä sellaisenaan dynamona.

Edit - Lisäksi kannattaa ostaa parit elkot ja tasasuuntaussilta, mutta nämä varmastikin tiesitkin jo.

Kokenut jäsen
Kokenut jäsen
ViestiLähetetty: La Touko 19, 2012 14:30
Tasavirtamoottorin kierrosluku nousee suoraan verrannollisesti jännitteen mukana ja vice versa generaattorikäytössä. Eli regulaattori on käytännössä pakollinen. Lineaariregulaattori hukkaa energiaa lämmöksi, jo muutenkin huonon hyötysuhteen laitteessa. Minä laittaisin hakkuriregulaattorin: http://www.ebay.com/itm/280871420490?ss ... 1438.l2649 Tuolle kaveriksi 24 VDC vaihdemoottori (planeettavaihde). Moottorin tehoksi vähintään 4 kertaa usb laturin teho, eli 4*2,5W=10W. Käsi on joka tapauksessa hapoilla jos meinaa ladata akun täyteen.

Minä ottaisin mukaan sellaisen matkalaturin, jossa on isompi litiumakku ja aurinkokenno.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: La Touko 19, 2012 20:54
peran kirjoitti:
mekaniikkamies kirjoitti:Linkissä oleva tuote lienee sellainen jota tarkoitit:

En ole koskaan mitannut, että nouseeko ampeerimäärä, mutta luulisin nousevan. Juuri tollaista tarkoitin.

mekaniikkamies kirjoitti:Eli moottoriksi tulisi tämä malli:

Enempi epäilyttää moottorisi soveltuvuuden dynamoksi, koska siinä on aikamoinen alennusvaihde, niin jaksaako se pyöriä sellaisenaan dynamona.

Edit - Lisäksi kannattaa ostaa parit elkot ja tasasuuntaussilta, mutta nämä varmastikin tiesitkin jo.

Kiitokset. Näinhän se taitaa olla, eli jos hyötysuhde on 90% ja jännitettä alennetaan, virta vastaavasti kasvaa.

Käytössä on tällä hetkellä oheinen moottori, perässä puljun veivattavan piirilevy ja koko komeus pakattu alumiinikuoriin:

Tuota on tullut testattua huolella ja moottori + vaihteisto tuntuu kestävän hyvin. Ongelmana on tosiaan nyt vaatimaton latausteho johon meinasin nyt etsiskellä lääkettä.
Seuraava

Paluu Apua aloittelijoille