Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com

VASTUUVAPAUS

Keskustelua verkkovirtakytkennöistä

Valvoja: Moderaattorit

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Ke Tammi 31, 2007 12:40
Mun tulkinnan mukaan tuo "omaan k?ytt??n rakennetut s?hk?laitteet" pit?? sis?ll??n my?s niiden verkkovirtaosuudet eli oman verkkovirtatehol?hteen tekeminen on sallittua t?llaiseen s?hk?laitteeseen. Lis?ksi jo erikseen on sallittu kaikki verkkoliitosjohtojen korjaukset ja muut:

- yksivaiheisten pistotulppien, liitosjohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltoty?t
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: Ke Tammi 31, 2007 15:18
Voin referoida lakia hieman...

Harrastajan joka tuntee osaavansa, on mahdollista rakentaa ja korjata kaikki pistotulpalliset vekottimet. T?t? ei saa tehd? korvausta vastaan.
Suosittelen kuitenkin uusissa rakennelmissa k?ytt?m??n ns. suojaeristettyj? valmiita muuntajia.

Kiinte?t s?hk?asennukset olisi j?tett?v? s?hk?miehille mutta t?ss?kin minun mielest?ni raja on hieman h?ilyv?.
Kokenut harrastaja tekee pieni? juttuja itse joka tapauksessa. Vastuu on tottakai aina tekij?ll?.

Esimekiksi:
Yksitt?isen rikkoontuneen kytkin tai pistorasiakalusteen uusiminen jne.
Yleinen kysymys on my?s se ett? miten kytken normaalin valaisimen kruunurasiaan?

Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ke Tammi 31, 2007 16:52
Duunari kirjoitti:Kiinte?t s?hk?asennukset olisi j?tett?v? s?hk?miehille mutta t?ss?kin minun mielest?ni raja on hieman h?ilyv?.
Kokenut harrastaja tekee pieni? juttuja itse joka tapauksessa. Vastuu on tottakai aina tekij?ll?.

Esimekiksi:
Yksitt?isen rikkoontuneen kytkin tai pistorasiakalusteen uusiminen jne.
Yleinen kysymys on my?s se ett? miten kytken normaalin valaisimen kruunurasiaan?

Juu, ja nyky??n kun noita valokytkimi?, pistorasioita sun muita on koko ajan helpommin saatavilla, suurempi osa ihmisist? vaihtelee noita omin p?in. Ik?v? kyll?, v?lill? tulee vastaan sellaisia "tee-se-itse" -viritelmi?, ett? tekisi saman tien mieli vet?? koko k?mpp? pime?ksi p??kytkimest?. Ei ole ollenkaan harvinaista, ett? "kaiutinjohdolla" tehd??n jatkoroikkia joissa on maadoitetut p??t. Ja toinen mainitsemisen arvoinen asia on teipill? jatketut laitteiden liitosjohdot.
Vanhempi jäsen
Vanhempi jäsen
ViestiLähetetty: Ke Tammi 31, 2007 21:51
Henk.koht. olen v?h?n huolissani t?m?n verkkovirtaosion mukaanotosta, kaikesta t?st? rakentavasta taustoittamisesta huolimatta.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 6:38
K??nt?puoli asiassa on se, ett? yhteinen yst?v?mme T. Unari on syv?llisen vakuuttunut omasta osaamisestaan arpoessaan johdon paikkoja pistokkeessa tai rasiassa. Henkil?n omaa n?kemyst? osaamisestaan ei voi k?ytt?? ohjenuorana. Onneksi nykyisin ovat vikavirtasuojat k?yt?ss? ja ne ovat aika tehokkaita oikeellisuuden valvojia.

Minulla oli muutamia vuosia sitten halkosirkkeli lainassa naapurilta. H?n oli vaihtanut ihan itse t?pselin laitteeseen ja oli tietenkin asiaankuuluvan ylpe? suorituksestaan. H?n ei kertonut, mutta havaitsin melko pian, ettei ter? l?htenyt py?rim??n ollenkaan ilman k?sin annettua alkuvauhtia. Minulle oli heti selv?? yhden vaiheen puuttuminen ja koska jo tiesin miss? ongelma oli, tarkistin asian v?litt?m?sti. H?n oli vaihtanut vaihejohtimen ja nollan kesken??n. Onneksi nollaa ei moottorilla ollut kytketty mihink??n ja laite oli turvallinen lukuunottamatta tuota pient? k?ynnistysongelmaa.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 9:33
proffa kirjoitti:Henk.koht. olen v?h?n huolissani t?m?n verkkovirtaosion mukaanotosta, kaikesta t?st? rakentavasta taustoittamisesta huolimatta.

Jaan huolestuneisuuden kanssasi tietyss? mieless?. Kuitenkin mielest?ni on my?s niin, ett? on hyv? antaa ohjeita, jos joku t??ll? jotakin asiaan liittyen kysyy. N?iden ohjeiden tulee olla mahdollisimman selkeit?, korrekteja ja my?s vastuullisia siin? mieless?, ett? ei voida l?hte? esim ohjeistamaan t?t? yst?v??mme T. Unaria s?hk?ist?m??n itse tekeill? olevaa omakotitaloaan. Eli repertuaariin kuuluvat my?s sellaiset ohjeet kuin "?L? EDES KUVITTELE TEKEV?SI SIT? ITSE". T?h?n ohjeiden pysymiseen "j?rkevin?" voi jokainen omalta osaltaan osallistua ja my?s me moderaattorit otamme t?st? vastuun, vaikka viime k?dess? kuitenkin jokainen on vastuussa omista teoistaan.

Muutenkin t?ss? on puhuttu (tai min? olen puhunut) liikaa kiinteist? asennuksista. Painopiste t??ll? ei tule olemaan niiden puolella, ja niiden osalta onkin pidett?v? huoli, ett? ei anneta v??r?? kuvaa ihmisille niiden tekemisen oikeutuksesta. Ensisijaisesti min? ainakin tulen niiden osalta ehdottamaan s?hk?miest? paikalle.

Toinen asia on n?m? pistotulpalla verkkoon liitett?v?t laitteet, joita lainkin mukaan jokainen harrastaja saa rakentaa ja korjata (omaan k?ytt??n). My?skin hyvin monet t??ll? korjaavat kaupallisia laitteita, jotka pistotulpalla verkkoon kytkett?vi? ovat. Eli t?llaiseen n?it? k?sittelev??n verkkovirtakeskusteluun on ihan hyv? olla mahdollisuus.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 12:56
Varsinaiseen verkkopuoleen ei yleens? kuulu muuta kuin pistotulppa, johto, DPDT verkkokytkin, sulake ja verkkomuuntajan ensi?puoli. T?st? eteenp?in yleens? ollaan pienj?nnitteiss? (lukuunottamatta esim. putkivahvistimia), joten t?m?n verkkoj?nnitteisen osan rakenteen sis?ist?minen ja suojaaminen kaikissa kotitekoisissa laitteissa on ensimm?inen t?rke? oppitunti rakentelussa.

T?m? keskustelunaihe siis keskittyy t?h?n.

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 13:25
Mugsy kirjoitti:Varsinaiseen verkkopuoleen ei yleens? kuulu muuta kuin pistotulppa, johto, DPDT verkkokytkin, sulake ja verkkomuuntajan ensi?puoli. T?st? eteenp?in yleens? ollaan pienj?nnitteiss? (lukuunottamatta esim. putkivahvistimia), joten t?m?n verkkoj?nnitteisen osan rakenteen sis?ist?minen ja suojaaminen kaikissa kotitekoisissa laitteissa on ensimm?inen t?rke? oppitunti rakentelussa.

T?m? keskustelunaihe siis keskittyy t?h?n.

Verkkokytkimen? yleisempi ja turvallisempi on varmasti DPST. Noihin lueteltuihin ensi?puolen komponentteihin kannattaa listata my?s erilaiset h?iri?suotimet x/y-kondensaattoreista l?htien. Lis?ksi hakkuritehol?hteiss? ensi?puoli ulottuu "syvemm?lle" tehol?hteen sis??n kuin verkkomuuntajaratkaisussa.

Elikk?s kyll? t?h?n alueeseen monenlaista asiaa riitt?? ja kun muistetaan, ett? t?ss? k?sitell??n suhteellisen vaarallisia j?nnitteit?, on hyv?, ett? kunnollisia neuvoja on helposti saatavilla.
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 15:49
KKP kirjoitti:Jaan huolestuneisuuden kanssasi tietyss? mieless?. Kuitenkin mielest?ni on my?s niin, ett? on hyv? antaa ohjeita, jos joku t??ll? jotakin asiaan liittyen kysyy. N?iden ohjeiden tulee olla mahdollisimman selkeit?, korrekteja ja my?s vastuullisia siin? mieless?, ett? ei voida l?hte? esim ohjeistamaan t?t? yst?v??mme T. Unaria s?hk?ist?m??n itse tekeill? olevaa omakotitaloaan. Eli repertuaariin kuuluvat my?s sellaiset ohjeet kuin "?L? EDES KUVITTELE TEKEV?SI SIT? ITSE". T?h?n ohjeiden pysymiseen "j?rkevin?" voi jokainen omalta osaltaan osallistua ja my?s me moderaattorit otamme t?st? vastuun, vaikka viime k?dess? kuitenkin jokainen on vastuussa omista teoistaan....

Olet t?ysin asian ytimess?, kuin my?s tuon s?hk?t?iden rajaamisen suhteen mutta lyhensin lainausta selkeyden vuoksi.

Proffa on my?s oikeilla linjoilla mutta eik?h?n t?m? saada toimimaan kun on j?m?kk? linja alusta alkaen.

T?m? on sellainen alue ett? neuvoja ei anneta "mutu tuntumalla". Kysymyksien tulee siksi olla selkeit? ja lis?selvitykset on saatava tehty? kunnolla ennen kuin uskaltaa sanoa mit??n.

"?L? EDES KUVITTELE TEKEV?SI SIT? ITSE" tulee minultakin herk?sti ja aihe napsahtaa lukkoon. Jatkot minulle privana jos jotain j?? ep?selv?ksi.

Esim. t?llainen vikavirtasuojakytkin on sitten hyv? olla v?liss? rakennusvaiheessa.
KYTKETT?V? AINA MAADOITETTUUN PISTORASIAAN.
Kuva
Viimeksi muokannut Duunari päivämäärä To Helmi 01, 2007 19:41, muokattu yhteensä 1 kerran

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 17:01
Olenko ymm?rt?nyt jotain v??rin, kun puhutaan vikavirtasuojasta.

Mielest?ni kun vikavirtasuojakytkimen toiminta perustuu summavirtamuuntajaan, jossa on kaksi toisistaan erillist? ensi?k??mi?, joista toisen kautta kulkee suojattavan kuormituksen vaihejohdin, ja toista k??mi? pitkin palaa nollajohdin.

Normaalissa tilanteessa n?m? virrat ovat yht? suuret, eli ne kumoavat toisensa summavirtamuuntajassa. Kun uhri koskettaa kytkimen takaisten virtapiirien j?lkeist? j?nnitteist? johdinta, ja on samaan aikaan yhteydess? maahan, alkaa h?nen l?vitse kulkemaan virta. Summavirtamuuntaja huomaa t?m?n k??mien v?lisen virtaeron ja laukaisee vikavirtasuojakytkimess? olevat koskettimet auki. T?m? laukaisu tapahtuu niin nopeasti ett? uhri ehtii saamaan vain melko v?h?isen s?hk?iskun ennen j?nnitteen katkeamista.

Joten MIKSI se pit?isi kytke? VAIN maadoitettuun rasiaan jotta se toimisi, kuten Duunari antoi ymm?rt??!

Selityst? kaipaisin, tai sitten lienee opiskeluni menneet t?ysin hukkaan...
Moderaattori
Moderaattori
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 19:53
Juuri noinhan vikuri toimii mutta nimenomaan pistorasiaan liitett?viss? lukee juuri ett? "k?ytett?v? maadoitetussa rasiassa" ja siit? se on iskostunut l?htem?tt?m?sti... :roll:
Eih?n normaali DIN mallikaan saa maita kun tarkemmin ajatellaan.
T?t?h?n olisi kiva puida ihan porukalla.

Nollavirta (N-PE v?lill? toisinaan) ei laukaise vikuria jos maata ei ole.
Itsetehdyiss? laitteissa on my?s monesti maadoitettu runko jonka suojamaa katkeaa tuohon nollaluokan rasiaan.
Voidaanko olla varmoja ettei kosketusj?nnite voi nousta liian suureksi kaikissa tilanteissa?

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 22:12
No aiheesta todellakin voisi p?hk?ill? enemm?nkin, mutta itse olen mielt?nyt tuon suojamaadoitettuun kytkenn?n olevan l?hinn? laitteiden aiheuttamia vikoja eli ns. maavuotoja kuoreen tai muita vastaavia vuotovirtatilanteita varten jolloin ei tarvita sit? k?ytt?j?? aiheuttamaan virtaeroa.

Eli luetaan edelleen se maadoitetun pistorasian vaatimus, mutta k?ytet??n omaakin j?rke? eik? uskota sokeasti kaikkia ohjeita sellaisenaan. :wink:

Hyv?? jatkoa ja turvallisia rakenteluprojekteja kaikille!

Guru
Guru
ViestiLähetetty: To Helmi 01, 2007 22:32
Omaan k?ytt??n rakennetut s?hk?laitteet... Eli jos rakennat s?hk?laitteen, sit? ei saa korjata kukaan muu, ja toisaalta et saa korjata kaverin tekem?? laitetta...

Jäsen
Jäsen
ViestiLähetetty: Pe Helmi 02, 2007 9:22
Sellainen pieni huomautus liittyen vikavirtasuojakytkimiin, ett? ei nek??n ole kaikkivoipia. Eli jos ihminen jostakin syyst? onnistuu saamaan itsens? yht? aikaa kiinni vaiheeseen (L) ja nollaan (N) ilman tarpeeksi hyv?? kontaktia suojamaahan (PE) tai vaikka betonilattiaan, niin kyll?h?n siin? voi vaikka henki l?hte? ilman, ett? vikuri reagoi mitenk??n, kun vikavirtaa ei mene mit??n kautta. Vikurille ihminen on t?ss? tapauksessa vain tavallinen oikein kytketty kuorma.

Uusi jäsen
Uusi jäsen
ViestiLähetetty: Pe Helmi 02, 2007 9:49
No eip? mit??n laitetta voida tehd? ns. idioottivarmaksi koska idiootit ovat niin viisaita ett? keksiv?t kyll? jonkin tavan h?lm?ill?. :wink:

Mutta suojausten tarkoitushan lieneekin poistaa tavanomaisimmat vaara- ja virhetilanteet.

"Kun tehd??n hommat ajatuksella ja toinen k?si taskussa on riski paljon pienempi" oli jo kauan sitten s?hk?alan opetuksessa perusohjeena.
EdellinenSeuraava

Paluu Verkkovirtakytkennät