Tiedote ylläpidolta:

Elektroniikkafoorumi sulkeutuu tietoturva ongelmien takia.
Käyttäjien tietoja (yv:t, sähköpostiosoite ja salasanan hash) on saattanut vuotaa vääriin käsiin.

Foorumi on asettettu vain luku tilaan. Vanhoja keskusteluja voi lukea palvelinsopimuksen päättymiseen asti.
Tietokannasta on poistettu kaikki salasanat, sähköpostiosoitteet ja yksityisviestit.

Jos haluat saada omat yksityisviestisi, lähetä sähköpostia yllapito@elektroniikkafoorumi.com
samasta sähköpostista mikä oli foorumin tiedoissa niin voin kaivella niitä varmuuskopioista.

Mielenkiintoni foorumin ylläpitoon on viime vuosina ollut vähäistä jo muutenkin joten tähän on hyvä lopettaa.
Kiitokset kaikille käyttäjilla ja pahoittelut mahdollisista ongelmista.

Päivitys: Näyttäisi siltä että mahdollinen vuoto koski vanhaa phpBB2 tietokantaa,
joten helmikuuta 2012 uudemmat tiedot pitäisi olla turvassa.

-Lahha
yllapito@elektroniikkafoorumi.com


Moottorilähdön mitoitus teoriassa ja käytännössä

Keskustelua verkkovirtakytkennöistä

Valvoja: Moderaattorit


Uusi jäsen
Uusi jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 20:08
ViestiLähetetty: Ke Joulu 03, 2014 12:05
Olisi tässä opiskelun ohessa tarkoitus tehdä yksi yksikertainen koneenohjauskeskus. Tätä hommaa varten tarttisi tietää miten moottorilähdön komponentit ja johtimet mitoitetaan. Joten nyt kaikki etevät automaatiosuunnittelijat ja asentajat kuulolle.

Sanotaan nyt vaikka niin että minulla on kolmivaiheinen oikosulkumoottori nimellisvirraltaan vaikkapa 6A. Sille tarvitsisi varmaan nyt sitten saada aikaa sekä oikosulku, että ylikuormasuojaus. Perinteisellä menetelmällä käsitän, että oikosulkusuoja toteutetaan niin, että ohjauskeskukseen lyödään C tai K käyräinen johdonsuojakytkin joka on seuraava suurempi ko moottorin nimellisvirtaan verrattuna eli tässä tapauksessa vaikka C10. Sitten katsotaan ko johdonsuojan laukaisukäyrästä, että millä (oikosulku)virralla se trippaa tarvittavassa ajassa eli käsittääkseni moottorilähdöllä 5 sekunnissa. Sen jälkeen lasketaan syöttävän pisteen oikosulkuvirtaa, johdon pituutta ja poikkipintaa käyttäen että tarvittava oikosulkuvirta pääsee syntymään. Ellei synny nostetaan poikkipinta-alaa. Näin siis tietääkseni ja periaatteessa. Kontaktori ja lämpörele valitaan tuon 6A mukaan.

Tästä 3 kysymystä. Ensinäkin, olenko käsittänyt periaatteen oikein. Toiseksi, miten mitoitus käytännössä tehdään kun ei kai aina voi tietää oikosulkuvirtaa siinä pisteessä mihin keskus laitetaan? Kolmanneksi, miten oikosulkuvirran katkaisukyky liittyy asiaan ja pieneneekö sen tarve kompenteissa peräkkäisten sulakkeiden tai johdonsuojien tapauksessa?

Seuraava ja tärkein asia. Miten mitoitus tehdään moottorinsuojakytkimen tapauksessa? Ja onko se moottorinsuojakytkin vähän niinkuin johdonsuoja-automaatti ja lämpörele samassa paketissa sillä erotuksella että tämä komponentti katkaisee suoraan kaikki vaiheet eikä vain vaikkapa ohjausjännitettä? Eli tarvitaanko moottorinsuojakytkintä käytettäessä vielä erillinen oikosulkusuoja? Tottakai kaikki johdotukset on suojattava oikosulkusuojalla mutta jos vaikkapa minulla on keskus jota syötetään 3-vaihepistorasiasta joka on C16 johdonsuoja-automaatin perässä ja keskuksessa on moottorinsuojakytkin jonka takana on em. moottori niin laukeaako vaikka moottorin mennessä oikkariin se moottorinsuojakytkin vaiko se pistorasian C16 johdonsuoja-automaatti. Mä en tajua miten tähän asiaan en ole oikein keltään saanut tyhjentävää vastausta vaikka noilta koulun viisailta opettajilta olen kysellytkin.

Toivottavasti nyt on tarpeeksi pitkästi selitetty että saan tämän asian vihdoinkin selväksi.

Jäsen
Jäsen
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 17:18
ViestiLähetetty: To Joulu 04, 2014 13:13
Kontaktori ja lämpörele valitaan tuon 6A mukaan.

Kontaktori valitaan mielestäni suoraan moottorin akselitehon mukaan. Kontaktorin kyljessä tai valmistajan sivuilla on ilmoitettua minkä tehoista moottoria sillä voidaan kytkeä.

Kolmanneksi, miten oikosulkuvirran katkaisukyky liittyy asiaan ja pieneneekö sen tarve kompenteissa peräkkäisten sulakkeiden tai johdonsuojien tapauksessa?

Mielestäni katkaisukyvystä ei tarvitse huolehtia mikäli on muuten valinnut oikean komponentin.

onko se moottorinsuojakytkin vähän niinkuin johdonsuoja-automaatti ja lämpörele samassa paketissa sillä erotuksella että tämä komponentti katkaisee suoraan kaikki vaiheet eikä vain vaikkapa ohjausjännitettä? Eli tarvitaanko moottorinsuojakytkintä käytettäessä vielä erillinen oikosulkusuoja?


Moottorinsuojakytkimet ovat pääpiirin suojalaitteita. Niissä moottorinohjaus- ja suojaustoiminnot ovat samassa yksikössä.
Moottorinsuojakytkimiä käytetään ennen kaikkea moottoreiden manuaalisina virtakytkiminä (ON/OFF) sekä moottoreiden ja järjestelmän sulakkeettomaan suojaamiseen oikosuluilta, ylikuormilta ja vaihekatkoksilta. Sulakkeeton suojaus säästää sekä kustannuksia että tilaa. Lisäksi se varmistaa nopean reagoinnin oikosulkutilanteissa sammuttamalla moottorin muutamassa millisekunnissa. http://www.abb.fi/product/seitp329/a9b5 ... 6d8df.aspx

jos vaikkapa minulla on keskus jota syötetään 3-vaihepistorasiasta joka on C16 johdonsuoja-automaatin perässä ja keskuksessa on moottorinsuojakytkin jonka takana on em. moottori niin laukeaako vaikka moottorin mennessä oikkariin se moottorinsuojakytkin vaiko se pistorasian C16 johdonsuoja-automaatti.

Luultavasti se suojakytkin on nopeampi, mutta onko tuolla lopulta väliä kumpi on nopeampi.

Paluu Verkkovirtakytkennät

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron